វេយ្យាករណ៍​ខ្មែរ

សេចក្ដី​ភាន់​ច្រឡំ​ក្នុង​វេយ្យាករណ៍​ខ្មែរ


ពាក្យ​ប្រើ​សម្រាប់​បញ្ជាក់​ប្រភេទ​ពាក្យ​ក្នុង​វេយ្យាករណ៍​ខ្មែរ មាន​ការប្រើ​ខុសៗ​គ្នា​តាម​សម័យកាល តាម​អ្នក​និពន្ធ ។ ប្រការ​នេះ ខ្ញុំ​ពុំ​ធ្លាប់​ចាប់អារម្មណ៍​ទេ ស្រាប់តែ​ថ្ងៃនេះ សុវិចិត្រ ធ្វើ​ឲ្យ​ខ្ញុំ​វង្វេងវង្វាន់​ដូច​មាន់​ត្រូវ​មួយ​ដំបង ។ លុះ​ពិភាក្សា​វែកញែក​ជាមួយ សុវិចិត្រ​មួយ​រយៈ​ ទើប​អាច​តោង​ឃើញ​ហេតុ​ពិត​នៃ​ការប្រើប្រាស់​ពាក្យ​ប្លែក​គ្នា ដែល​សំដៅ​លើ​ន័យ​តែ​មួយ ។

មើល​សៀវភៅ​ក្នុង​ទសវត្ស​ ៦០ របស់​លោក ពូវ អ៊ុម និង លោក រ៉ាយប៉ុក ប្រើ និបាតសព្ទ សម្រាប់​ជំនួស គុណកិរិយា, អាយតនិបាតសព្ទ ជំនួស ធ្នាក់ និង សន្ធានសព្ទ ជំនួស ឈ្នាប់ ។ ចំណែក​ក្នុង​សៀវភៅ​របស់​លោក ឃឹន សុខ (២០០៧) លោក​ប្រើ ស្នៀត ជំនួស អាយតនិបាតសព្ទ និង ធ្នាក់ ប្រើ ចំណង ជំនួស​សន្ធានសព្ទ និង ឈ្នាប់ ។

ដូច្នេះ ការប្រើប្រាស់​ពាក្យ​ក្នុង​វេយ្យាករណ៍​ខ្មែរ​ខុស​គ្នា​ទៅ​តាម​អ្នកនិពន្ធ និង​សម័យ​កាល ។ ប្រសិន​បើ​លោក​អ្នក​អាន​ជួប​នឹង​ពាក្យ​ទាំងអស់​នេះ សូម​កុំ​ប្លែក​ក្នុង​ចិត្ត​ឡើយ ។

ដូច្នេះ​​បើ​គេ​ចេក​ប្រភេទ​ពាក្យ គេ​អាច​សរសេរ​ជា ៖

  1. នាម
  2. គុណនាម
  3. សព្វនាម
  4. កិរិយាសព្ទ
  5. កិរិយាវិសេសន៍
  6. និបាតសព្ទ ឬ គុណកិរិយា
  7. អាយតនិបាតសព្ទ ឬ ធ្នាក់ ឬ ស្នៀត
  8. សន្ធានសព្ទ ឬ ឈ្នាប់ ឬ ចំណង
  9. បរិវាសព្ទ
  10. សំខ្យាសព្ទ
  11. ឧទានសព្ទ

ប្រសិន​បើ​ការយល់​ឃើញ​ខាង​លើ​នេះ​ពុំ​ត្រឹមត្រូវ សូម​មេត្តា​ជួយ​កែ​តម្រូវ​ដោយ​អនុគ្រោះ​​ផង​ចុះ ។

19 thoughts on “សេចក្ដី​ភាន់​ច្រឡំ​ក្នុង​វេយ្យាករណ៍​ខ្មែរ”

  1. បរិវាសព្ទ ជា​ពាក្យ​អម ឬ​កំដរ ដើម្បី​ឲ្យ​មាន​សូរ​កាន់តែ​ពីរោះ ដូច​កៀកកើយ ផ្លែផ្កា ខ្ចៅខ្យង… ។ សំខ្យាសព្ទ ជា​ការរាប់ ចំនួន​ដែល​ត្រូវ​រាប់ លេខ​ប្រាប់​ចំនួន​ជា​ដើម (១,២,៣,៤,៥… នាក់ ក្បាល ខ្នង សន្លឹក… ទី១ ទី២ ទី៣…) និង ឧទានសព្ទ ជា​សព្ទ​សម្រាប់​​ឧទាន គឺ​បន្លឺ​សំឡេង​ខ្លាំង បញ្ជាក់​ពី​សេចក្ដី ត្រេកអរ អស្ចារ្យ ខឹង ទុក្ខព្រួយ ឬភ្លាត់មាត់… ខ្លះ​កើត​ពី​ការត្រាប់​សព្ទ​សំឡេង ដូចជា ឱ! នែ! ពុទ្ធោ! កណ្ដុំឆែប!…

  2. បុច្ឆនសព្ទ គឺ​ពាក្យ ហេតុ​អ្វី? អ្វី? នរណា? ពេល​ណា?… យ៉ាង​នេះ​មែនទេ? ខ្ញុំ​ក៏​មិន​ដឹង​ដែរ ដូច​ពុំ​ធ្លាប់​ឃើញ​ក្នុង​សៀវភៅ​វេយ្យាករណ៍ ចាត់​ថា​ជា​ប្រភេទ​ពាក្យ ។

  3. ខ្ញុំគិតថា បើរាប់ឧទានសព្ទ គួរតែរាប់បុច្ឆនសព្ទ បញ្ជូលដែរ ។
    ក្នុងវចនានុក្រមសរសេរ បុច្ឆនសព្វនាម ដែលសំដៅតែ
    ពាក្យសួរជំនួសអោយ នា​ម ។ ចំពោះពាក្យ ទីណា ពេលណា
    យ៉ាងណា ហេតុអ្វី…គួរតែហៅរួមថា បុច្ឆនសព្ទ ដោយរាប់បញ្ចូល
    ទាំង នរណា អ្វី នេះផង បើប្រៀបទៅនឹងភាសាអង់គ្លេស៍ថាជាពពួក
    adverbs of question គួរតែចាត់ពាក្យសំរាប់ប្រើធ្វើជាសំនួរអស់នោះ
    ថាជា កិរិយាវិសេសន៍សំរាប់សួរ ឬហៅ បុច្ឆនវិសេសនកិរិយាសព្ទ
    វិញក៏សមម្យ៉ាងដែរ តាមខ្ញុំយល់ ។

  4. កែៈ ក្នុងវចនានុក្រមសរសេរ បុច្ឆាសព្វនាម ។
    តែបើគាត់ សរសេរថា បុច្ឆនសព្វនាម ឬក៏អ្នកបោះពុម្ព
    បោះច្រឡំខុស ក៏នាំគ្នាយល់ស្របតាមស្រ៊ូមិនខានទេ ព្រោះ
    ន័យវាបំបែកមកជាខ្មែរដូចតែគ្នា​រវាង បុច្ឆា និង បុច្ឆន ។

  5. ខ្ញុំ​ធ្លាប់​ប្រើ​និង​រៀន​តែ​ពាក្យ៖ និបាតសព្ទ, សន្ធានសព្ទ, អាយតនិបាត, សទិសសព្ទ, វេវចនសព្ទ..ទេ ចំពោះ​ពាក្យ ឈ្នាប់ ចំណង ធ្នាក់​ហ្នឹង​ធ្វើ​ឲ្យ​ខ្ញុំ​វង្វេង​ម្ដងៗ​រហូត​ដល់​សព្វថ្ងៃ​ហ្នឹង ។

  6. បច្ចេកសព្ទបែបនេះ មិនគួរប្រើតាមអំពើចិត្តដោយខ្វះការពន្យល់នោះទេ។ បើលោកប្រើ ស្នៀត ជំនួស ធ្នាក់ សំអាងលើហេតុផលអ្វី?
    បើលោកប្រើ ចំណង ជំនួស ឈ្នាប់ សំអាងលើហេតុផលអ្វី?
    ខ្ញុំមិនបដិសេធទេ តែបើយើងប្ដូរទាល់តែឃើញថារបស់យើងប្រសើរជាងគេ។

  7. សួស្តី!​ បងប្អូនទាំងអស់។ ចំពោះខ្ញុំវិញក៏មានចាប់អារម្មណ៍ខ្លាំងចំពោះថ្នាក់ពាក្យរបស់ភាសាខ្មែរយើងដែរ ហើយសព្វថ្ងៃខ្ញុំកំពុងសរសេរសរណាអំពីវា។ ពេលនេះខ្ញុំពិតជាត្រូវការឯកសារដែលទាក់ទងជាមួយវាណាស់​ ហើយក៏យក៏វាទុកអំណះអំណាងដែរ។ ប្រសិនបើបងប្អូនជនរួមជាតិមានឯកសារ ឬស្គាលនរណាដែលមានជំនាញពីវា សូមអត់ទោសមេត្តាជួជម្រាបប្រាប់ខ្ញុំផង។ សូមអរគុណ!

  8. តាមចំណាំ កិរិយាវិសេសន៍និងគុណកិរិយាមានន័យដូចគ្នាហើយត្រូវនឹងពាក្យអង់គ្លេសថា
    adverb។ ស្នៀតគឺផ្នត់ជែក។ សំខ្យាសព្ទគឺគុណនាមចំនួន។

ឆ្លើយ​តប

Fill in your details below or click an icon to log in:

ឡូហ្កូ WordPress.com

អ្នក​កំពុង​បញ្ចេញ​មតិ​ដោយ​ប្រើ​គណនី WordPress.com របស់​អ្នក​។ Log Out /  ផ្លាស់ប្តូរ )

រូបថត Facebook

អ្នក​កំពុង​បញ្ចេញ​មតិ​ដោយ​ប្រើ​គណនី Facebook របស់​អ្នក​។ Log Out /  ផ្លាស់ប្តូរ )

កំពុង​ភ្ជាប់​ទៅ​កាន់ %s